A New World Computing ltal fejlesztett: Heroes of Might and Magic sorozat mra mr patinsan cseng nvnek szmt a krkre osztott stratgiai jtkok nem tl npes csapatban. Ez a fantasy krnyezetbe ltetett sikerprogram jtkosok milliit nygzte le jl megszerkesztett jtkmenetvel, knnyen elsajtthat irnytsval s varzslatos hangulatval - letkorra s nemre val tekintet nlkl. Immr itt a rgen vrt folytats, ami remlhetleg elri vagy taln meg is haladja az elz hrom rsz ltal tmasztott minsgi sznvonalat. Erre komoly esly van, hiszen a fejlesztk a kisebb-nagyobb grafikai jtsok mellett tbb vltozst s jdonsgot grnek a jtk alapvet felptst s szablyait illeten. Nzzk az eddig napvilgra kerlt jdonsgok sort a teljessg ignye nlkl, hiszen ezen vltozsok egy rsze mg mindig fejleszts alatt ll.
A httrtrtnet fszereplje Emilia Nighthaven, aki a szlfldje pusztulsa utn rkezik Axeoth-ba, ahol a halhatatlan s zsarnok Gavin Magnus Kirly uralkodik. Emilia fejlett igazsgrzetnek ksznheten hamar szembe kerl Magnus Kirly elnyom hatalmi politikjval s rvidesen egy felkels ln tallja magt. A ht f Campaign jrszben a lzad termszet fhsnnk harcait lhetjk t, hadjratonknt tbb alkldetst teljestve. Termszetesen nem hinyozhatnak majd a Single Scenario s Multiplayer opcik sem.
Az elz rszek grafikjt tekintve nem rheti egy rossz sz sem a New World Computing programozit, ha br a HOMM III. motorja mr egy kicsit regecsknek szmtott, de ez mr a mlt, hiszen a HOMM IV. mr j enginnel rendelkezik. A felbontst akr 1280 x 1024-re is fel nyomhatjuk s mg erm sem kell hozz. A gpignyrl annyit lehet tudni, hogy a ksztk nem szlltak el teljesen ebben a tmban s gy egy ”tlagosan ers gp”? is megbirkzik a jtk futtatsval. A kaland trkp rszletessge s kidolgozottsga a kpek alapjn is lenygz, mg a harci kpernyn felsorakoz lnyeket s hsnket izometrikus nzetben vezethetjk gyzelemre vagy a hallba. A trhats krnyezetben megsznik a hexagonikus hl, viszont a 3D-s terep tbb lehetsget nyjt a taktikzsra, s nagyobb szabadsgot biztost a jtkosnak, az ltala vezetett hsk s lnyek mozgatsban.
Egyik lnyeges jdonsg ppen ebben a tmban okoz majd kellemes meglepetseket az igazi stratgknak; mivel az eddigiekkel ellenttben hsnk nem csak a plyaszln llva pufogtatja varzslatait, hanem aktv rszesv vlik a csatamezn trtn vres esemnyeknek. Termszetesen nem csak a test-test elleni kzdelembl veszi ki a rszt, hanem jtkony hatst gyakorol a mellette ll teremtmnyekre is. Persze nem hsnk fogja eldnteni a csata kimenetelt de maximlisan kihasznlva kpessgeit igazi adu ssz vlhat a keznkben. A fejlesztk szem eltt tartottk azt a tnyt, hogy aki tzzel jtszik, az knnyen meg is getheti magt, teht harcias kedvencnk akr el is eshet az tkzet sorn, br az hit pontja s ereje jval magasabb a tbbi egysghez kpest. Ha megtrtnik a baj, de seregnk mgis is gyzelmet arat, akkor bajnokunkat egy vrosba szlltva meggygythatjuk. De segthetnk rajta varzslattal vagy gygyitallal is, st hsnk nllan is kpes regenerldni, de ez igen lass folyamat. Ha teljes a drma s csapatunk is veresget szenved, akkor ellenfelnk dnthet hsnk sorsrl: ilyenkor vagy kivgzi vagy brtnbe zrja az egyik vrba, mi pedig szervezhetjk a mentakcit.
A Heroes IV-ben is a megszokott mdon a vrosokba vlogathatunk a 11 alapkarakter osztlyba tartoz hs kzl (ruge, necromancer, sorcerer, lord, fighter, archer, barbarian, enchanter, warrior, shaman, priest). Rendelkezsnkre ll 9 alapkpessg is, amelybl mindssze tt hasznlhatunk fel egy hs egynisgnek ptshez (combat, tactics, scouting, nobility, chaos magic, order magic, life magic, death magic, nature magic). A vlaszthat 9 alapkpessg mindegyikhez 3 msodlagos kpessg is tartozik, rtelemszeren ezek szoros sszefggsben llnak a vlasztott alapkpessggel. A kpessgekben val jrtassgi szintek szma hromrl tre ntt (basic, advanced, expert, master, grandmaster). A programozok beptettek 37 klnbz halad karakter osztlyt is, amit hsnk a fejldse sorn rhet el. Hogy ki milyen karakterr fejldik, az fgg a kezdeti hstpustl s az elsajttott alapkpessgektl, gy a jtkban nem srn tallkozunk kt egyforma hssel. :-)
Vltozsok vrhatk a seregnket alkot lnyek kpessgeit illeten is s feltnnek majd a megszokott egysgek mellet jabbak, mint pl.: tengeri kalz, fehr tigris, srknyglem stb. Most mr minden teremtmnynek lesz valami apr, de hasznos plusz kpessge, amit a csatkban remekl kamatoztathat. Ilyen pl.: a Genie, aki sajt varzsknyvvel s manaponttal rendelkezik majd, gy a kzelharc helyett akr varzsolhat is. Figyelemre mlt jts, hogy kt egysg harcban a megtmadott mg a tmad csapst megelz ltszmmal thet vissza a tmadra s csak ezek utn derl ki, hogy mekkora vesztesget okoztak egymsnak a csapatok. A lnyekre kt krlmny is hatst gyakorol a csatatren. Az egyik a morl, a msik pedig a szerencse. Ellenttben az elz rszekkel a szerencse nem a sebzs rtkt emeli maximumra, hanem a vdekezssel teszi ugyanezt. Rossz morlnl is tmadhat az egysgnk, csak utoljra, mg a j harci kedv lnyeinket gyorsabb tmadsra sarkallja.
A Heroes of Might and Magic IV-ben 6 egymstl marknsan eltr vrtpussal tallkozhatunk (Academy, Necropolis, Asylum, Haven, Preserve, Stronghold). Az erdkn belli fejlesztsek is testek nmi frisstsen. Mr nincs lehetsg az alapszint lnyek toborzsra, hiszen csak egy fejlettsgi foka van mindegyiknek, de ha minden igaz, akkor egybl a fejlett egysgeket kpzi az adott pletnk, gy knnytve meg a fegyverkezst. A hrek szerint a jtkosnak kell eldntenie, hogy a lehetsges 8 fajta teremtmny kzl melyik az az 5, amire szksge van az ltala meglmodott stratgihoz. Ennek ksznheten komoly klnbsgek mutatkozhatnak mg az azonos vrtpusok kztt is, ami persze nem felttlenl knnyti meg a jtkos helyzett, viszont gy ellenfeleinknek is okozhatunk nmi fejtrst
A Heroes legjabb epizdja szaktott az elemi szfrk varzslataival, gy adva helyet a vilgegyetem lnyegt alkot erk mgijnak: let, Hall, Rend, Kosz s a Termszet. Eltren az eddigi rszektl, egy bizonyos mgiatpushoz tartoz varzslatot csak az a hs kpes elmondani, aki abban a bizonyos mgiaszfrban legalbb alapszinten jrtas. Varzslatokat a bevlt mdszer szerint a vrosok varzsl tornyaiban tanulhatunk, viszont egy vrtpus csak egyfajta mgikus szfrnak ad otthont. Haven-let, Necropolis-Hall, Academy-Rend, Asylum-Kosz, Preserve-Termszet. A kimondottan ersnek szmt varzslatokat (5. szint) csak s kizrlag az a varzstud tudja majd megtanulni, aki az adott varzsighez tartoz szfrt mr grandmaster szinten elsajttotta.
A trkpen jelenlv szabadcsapatok most mr nem csak utunkat elzrva csorognak, hanem helyket vltoztatva lecsapnak a nluk gyengbbnek tlt csapatokra. Feltnnek mg gynevezett semleges hsk sajt csapatokkal, s bevezetsre kerl a valsidej stratgiai programokbl megismert "fog of war".
jtsok vrhatk a vrostromok tekintetben is, de a rszletekrl sajnos mg nincsenek pontos infok, csak annyit lehet tudni, hogy a vltoztatsok hatsra kiegyenslyozottabb kzdelemre lehet szmtani. Ismt taktikai rzknk s nem seregnk nagysga dnti majd el a csata kimenetelt.
Az eddig nyilvnossgot kapott talaktsok s jtsok tkrben azt hiszem, btran kijelenthetjk, hogy a New World Computing jval radiklisabb reformokat vezetett be, mint azt eddig megszokhattuk egy j epizd esetben. A jtk jragondolt s tdolgozott stratgiai felptse mindenesetre az j plyk s egysgek mellett igazi kihvst gr a stlus s a sorozat rajonginak. A megjelens dtuma bizonytalan s sokat vltozott az elmlt idszakban, jelenlegi informciink szerint ez v karcsonyra kerl a boltokba a jtk. Kivrjuk!
|